Elk jaar groeit het aantal aangiftes van aan- en verkoopfraude, waarbij nepwebshops een groot aandeel hebben. Rond feestdagen en acties zoals Black Friday en Cyber Monday is deze vorm van oplichting het meest voorkomend. “We zien juist in deze perioden een piek in aangiftes”, zegt Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting.
Fraudeurs spelen handig in op de feestdagendrukte wanneer veel mensen zoeken naar kortingen. Ze lokken slachtoffers naar nepwebsites door populaire producten tegen extreem lage prijzen aan te bieden, waarna kopers hun bestelling nooit ontvangen. Het aantal aangiftes was in 2023 ruim 40.000, waarvan 16.000 specifiek over webshops. Naar verwachting zal dit aantal in 2024 verder toenemen, waarbij vooral webwinkelgerelateerde fraude stijgt. Van der Linden schat dat het werkelijke aantal slachtoffers veel hoger ligt omdat veel gedupeerden geen aangifte doen.
Politieaanpak: preventie, verstoring en opsporing
De politie zet in op preventie en roept consumenten op kritisch te zijn. “Eenmaal betaald, is het vrijwel onmogelijk om het geld terug te halen, tenzij betaalproviders de fraudeur nog niet hebben uitbetaald”, aldus Van der Linden. Hij adviseert alert te zijn op realistische prijzen, contactinformatie en reviews.
Bij meldingen onderzoekt een webwinkelonderzoeker van de politie of een site strafbare feiten pleegt. Verdachte sites worden gemeld bij de hostingpartij met een verzoek tot offline halen en verschijnen op de waarschuwingslijst op politie.nl.
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) kan nepwebshops met .nl-domeinnamen onvindbaar maken. Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting heeft hiervoor de ‘Trusted Flagger’-status, wat SIDN in staat stelt snel actie te ondernemen op meldingen. Daarnaast bundelen de politie, Autoriteit Consument & Markt (ACM), Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC) en de Fraudehelpdesk jaarlijks hun krachten in de campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’.
Bron:beveiligingnieuws.nl