Fiets brengt zichzelf terug na diefstal

De nieuwe dienst FRIS (Find, Recover & Insure Service) start met 10.000 e-bikes met een permanente internetverbinding, waardoor een gestolen fiets gelokaliseerd kan worden.
Speciale opsporingsambtenaren zorgen dat de fiets gevonden wordt en terugbezorgd bij de rechtmatige eigenaar.

FRIS is een unieke publiek-private samenwerking tussen gemeenten, een verzekeraar, een fietsfabrikant en een speciale controlroom om het probleem van de diefstal in goed overleg met de politie aan te pakken.
Door het bundelden van hun kracht en kennis wordt een dienst ontwikkeld die het mogelijk maakt gestolen goederen niet alleen via een app te traceren, maar ook naar de eigenaar terug te brengen.
Tijdens het Congres van de Economic Board Voorne-Putten op 12 december is de overeenkomst tussen de partners letterlijk gesloten door gezamenlijk de Sparta e-bike op slot te zetten.

Hoe werkt het?
Sparta, winnaar van de Fiets Innovatie Award 2016, brengt 10.000 e-bikes op de markt voorzien van een GPS module.
Door de koppeling van de fiets aan het internet wordt onder meer de FRIS opsporingsservice ontsloten.
Op het moment dat de e-bike wordt gestolen, kan je dat als eigenaar melden via control room van FRIS.

Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) van de gemeente spoort de fiets op en zorgt dat deze terugkomt bij de rechtmatige eigenaar.
Verzekeraar a.s.r. / Europeesche Verzekeringen ontwikkelt een speciale fietsverzekering voor de e-bikes die zijn aangesloten op de FRIS service.

Meer banen
Voor de FRIS e-bike service wordt door BHD Nederland een control room ingericht, dat zich 24/7 richt op het traceren van e-bikes.
Buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst van FRIS worden opgeleid voor het terugbrengen van gestolen goederen.
FRIS vestigt zich op Voorne-Putten in het SSRMainports fieldlab in Nissewaard.

De dienst start begin 2017 met een proef.
Als de proef succesvol is wordt in 2017 gestart met eenzelfde initiatief voor de bouw en logistiek.
Het is de bedoeling dat de dienst op termijn deels wordt bekostigd met het geld dat vrijkomt uit de verminderde schadelast voor verzekeraars.
Als het project succesvol is, kan dit op termijn honderden extra banen voor opsporingsambtenaren opleveren.